Golfarmbåge

Medial Epikondylit, eller golfarmbåge som det kallas i dagligt tal, är ett ganska vanligt problem. Det är ett smärttillstånd på armbågens insida och orsakas i regel av att senan under armbågsleden har blivit överbelastad.

Besvären är ungefär desamma som vid tennisarmbåge, men där sitter smärtan istället på utsidan av armbågen.

  • EpiTrain-Armbågsskydd-Grå

    Armskydd EpiTrain

    Betygsatt 5.00 av 5
    819 kr
    • Tennisarmbåge
    • Golfarmbåge – Musarm
    • Minskar Smärtan
    • Snabbare Rehabtid
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER
  • Produkt-Epikondylitbandage-Armbågsstöd-Sportsrehab.se-från-Bauerfeind

    Armbågsskydd – EpiPoint

    579 kr
    • Tennisarmbåge – lateral epikondylit
    • Golfarmbåge – Musarm
    • Minskar Smärtan
    • Snabbare Rehabtid
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER

Hur uppstår golfarmbåge?

Från armbågen löper den muskulatur som styr handens och fingrarnas möjlighet att böja sig. Långvarig och upprepad belastning kan i vissa fall leda till att senfäste och muskler blir överansträngda, och att det uppstår bristningar i den mediala epikondylen – överarmens inre benutskott.

Smärtan kan drabba plötsligt, men det vanligaste är att golfarmbåge utvecklas successivt under en längre tid. Ofta utlöses besvären av kraftiga handledsböjningar under belastning.

Vem drabbas?

Det är alltså inte bara golfspelare som drabbas, även om idrottsutövare är en grupp som ofta har besvär. Det är också relaterat till vissa typer av arbete, som till exempel datorarbete, målning och snickrande. Personer mellan 30 och 50 år är de som oftast drabbas, med en övervikt för de som är över 40.

Symptom på golfarmbåge

Medial Epikondylit visar sig ofta vid tillfällen då man bär något som är lite tyngre, lyfter något med böjda armbågar, lutar sig mot ett bord och liknande rörelser. Några symptom är:

  • Smärta och ömhet på insidan av armbågen, vid det inre benutskottet.
  • Ökad smärta om man böjer handleden nedåt mot ett motstånd.
  • Smärta vid gripande rörelser med handen.
  • En känsla av svaghet och kraftlöshet i handen.
  • Känslighet för tryck mot armbågens insida.
  • Armbågen kan kännas varm.
  • Stelhet, svårt att räta ut armen.
  • Rodnader och svullnader runt muskelfästet.

Forskning har visat att det i regel inte förekommer någon inflammation i armbågen. I de fall det händer handlar det bara om att det är inflammerat alldeles i början av besvären.

Testa om du har golfarmbåge

Det finns ett enkelt test du kan göra själv, för att ta reda på om din smärta beror på golfarmbåge. Ställ dig rak och håll armarna längs med sidan, med tummarna in mot kroppen. Be en vän att fatta din handled och dra den rakt ut från kroppen. Håll armen rak hela tiden.

Om det är golfarmbåge du har, så är det svårt att hålla emot när vännen drar i handen. Om du gör samma test med armen något böjd, så kommer du att vara betydligt starkare.

Behandling av golfarmbåge

Golfarmbåge är ingen allvarlig åkomma, och ofta läker armen av sig själv med tiden. Men även om det är en ofarlig skada kan läkningsprocessen bli segdragen och långlivad. Med rätt behandling kan man skynda på läkningen en del.

Avlastning

Initialt gäller det att så långt som möjligt undvika att överbelasta hand och armbåge. Därför försöker man identifiera de situationer i vardagen och arbetslivet som orsakat besvären, och titta på hur man kan förändra sitt beteende. Fokus här ligger på att försöka avlasta armen.

Som en extra hjälp till att avlasta senor och muskler finns flera olika typer av skydd och ortoser. Här tittar man på såväl handens griprörelser som på själva armbågen. Ett handledsskydd begränsar handens rörelseförmåga men tillåter full funktion i fingrarna. Tryckavlastning för armbågens insida uppnås med hjälp av ett spänne eller specialkonstruerat armbågsskydd.

Läkemedel

Ibland rekommenderas antiinflammatoriska mediciner till personer med armbåge. Men det är tveksamt om det är någon större hjälp, då man inte kunnat visa att det faktiskt handlar om en inflammation utan i ett litet antal av fallen. Dock kan smärtstillande ibland behövas för att ta udden av värken i armbågen.

Injektioner med kortison är en väg som provas ibland. Men forskning har visat att effekten av kortisonbehandling är ganska kortvarig, och i de flesta fall får man tillbaka besvären igen.

Hos kiropraktor

Om du söker hjälp hos en naprapat eller kiropraktor kan denne ge behandling med manipulation av armbågsleden, för att på så sätt försöka återställa funktionen i leden. Detta i kombination med behandling av mjukdelarna och ett träningsprogram har ofta en bra effekt.

Känner man att detta inte riktigt räcker till, kan man försöka med stötvågsbehandling eller tryckvågsbehandling.

Övningar och träning vid golfarmbåge

Mycket av rehabiliteringen från golfarmbåge och liknande skador handlar alltså om vila, att avhålla sig från aktivitet som provocerar de berörda senorna och musklerna i arm och hand. Samtidigt är det viktigt med rehabiliterande träning av de drabbade vävnaderna om man vill bli helt frisk i armen.

Förutom naprapater och kiropraktorer kan också en sjukgymnast hjälpa dig med en personligt utformad träningsplan. Baserat på hur ont du har och hur länge du haft dina besvär tar de fram övningar du själv kan utföra i hemmet på regelbunden basis.

Att stretcha armen kan vara ett bra sätt att bygga upp muskulaturen i underarmen, och även öka flexibiliteten i musklerna. Stretchningen gör man för att det påverkade senfästet ska belastas mindre. Det ska ske mjukt och försiktigt och utan att det smärtar.

Förutom stretchning rekommenderas för det mesta även så kallad excentrisk träning, det vill säga att man jobbar med musklerna under förlängning. Det är en av de mest effektiva metoderna för behandling, och har dessutom en långsiktig verkan.

Excentrisk träning är undantaget från regeln om att aldrig göra saker som smärtar i armen. Här är det tvärtom meningen att det ska kännas lite grann i armbågsregionen. Här är en övning som du kan göra, med hantel eller en annan vikt, t.ex. en dunk med vatten i. Tänk bara på att minska vikten om det gör allt för ont när du utför övningarna.

Övningen utförs 3 gånger med 15 repetitioner i varje, två gånger om dagen.

  • Lägg armen på t.ex. en bordsskiva med handflatan uppåt. Handen ska vara utanför kanten på bordsskivan.
  • Med hanteln i handen sänker du sakta handen nedåt tills det tar stopp. Ta andra handen till hjälp och lyft upp. Upprepa 15 gånger.
  • Upprepa två gånger till.

Den här övningen kan även utföras av dig som har tennisarmbåge. Men då har du istället handryggen uppåt.

I takt med att du blir starkare i armen ökar du belastningen successivt. Har du ingen hantel, så använd det du har – en dunk, en hink med vatten i eller en sten. Kom ihåg att all rehabiliteringsträning bör ske efter att du har konsulterat t.ex. en sjukgymnast.

  • Sofia-Mattson-Knästöd-Brottning-OS-Brons

    Sofia Matsson - OS Brons Brottning "Sofia Mattsson trotsade smärtor i knäna när hon under OS 2016 klev upp på brottarmattan och vann OS-brons. Norrländskan hade verkligen bestämt sig och när matchen var 29 sekunder gammal fick hon Zhong Xuechun på fall och matchen var avgjord. För att klara smärtorna i knäna använde Sofia Bauerfeinds knäskydd under flera brottningsmatcher OS i Rio 2016."

  • Susanne Dahlström – nöjd användare av GenuTrain® S "Jag har provat flera olika typer av stöd i neopren - men de gav inget bra stöd och jag hade fortfarande ont i knät. Jag började använda GenuTrainS förra året - och det var första året som jag kunde åka skidor hela säsongen utan smärta." fotnot: Text från bauerfeind.se
  • Viktor_Hansson-Innebandy Knästöd SofTec Genu Bauerfeind hos sportsrehab.se
    Victor Hansson - Landslagsspelare i Innebandy: "Viktor använder en ny SofTec Genu så han kan fortsätta spela på elitnivå trots sin korsbandsskada -  Jag fick en nytändning i fjol när jag fick prova SofTec Genu. Jag hade provat massor av andra skydd för knäet, men inget funkade. Nu använder jag SofTec Genu på alla träningar och matcher och jag hade aldrig tagit mig så här långt utan det här skyddet." fotnot: Text från bauerfeindnordics Instagram
  • Carl-Romlin-Knäskydd-ortos
    Carl Romlin - Svensk mästare i Amerikansk fotboll "Jag har använt SofTecGenu vid både tävling och träning på elitnivå inom amerikansk fotboll. Tidigare erfarenheter av knäskydd har varit de som används i förebyggande syfte som är utformade som "stålburar" runt knät. Dessa är enligt min mening väldigt klumpiga när det gäller att utföra de rörelser som krävs i amerikansk fotboll. Detta har jag inte upplevt med ert skydd, den trygghet som ett sådant knäskydd ger finns där. Smidigheten är slående. Att ha samma rörelsefrihet som när man inte använder knäskydd är givetvis svårt att uppnå men det som ni erbjuder är det bästa jag har provat." fotnot: Text från bauerfeind.se
  • Pontus Sterner Johansson: U-SM Guld i Friidrott "Jag har tränat och tävlat i friidrott, för Malmöklubben MAI. Jag har haft många framgångar på vägen men även en del skador. GenuTrain har gjort mig mycket bättre och jag är väldigt tacksam över ert förtroende och förmånen att få använda er produkt. Jag är väldigt nöjd med ert knäskydd och jag kan varmt rekommendera andra att använda den, för jag vet att den kan hjälpa er på samma sätt som den hjälpt mig. GenuTrain har hjälpt mig att fokusera på mitt hoppande och inte på mina smärtor – det stabiliserar och ger trygghet i min hoppning." Fotnot: Texten från bauerfeind.se
  • Rehband logga
  • Prisjakt logga
  • Pricerunner Logga
  • Postnord-logotype-leveranser-Sports-Rehab