Benhinneinflammation är ännu en av de åkommor som har fått ett lite vilseledande namn. För det handlar egentligen inte alls om en inflammation, utan om en överbelastningsskada. Det drabbar området i underbenet, där senor och muskler fäster på insidan av skenbenet, och kan ibland göra rejält ont.

Benhinneinflammation utgör mellan 5 och 15% av alla skador bland löpare och är den allra vanligaste kroniska belastningsskadan hos idrottare.

Vad beror benhinneinflammation på?

Orsakerna till att benhinneinflammation uppstår står att finna på flera håll. En vanlig orsak är att muskler och senor utsätts för alltför hårda stötar i samband med löpning eller hoppning. Ofta sker detta efter en för kraftig upptrappning av träningen eller att man i allmänhet tränar på en för hög nivå, eller på hårt underlag.

Det kan också uppstå när skelettet är för hårt belastat, vilket kan leda till att benen bryts ned fortare än de byggs upp. Överpronation i foten vid löpning är en annan bidragande orsak. Dina skor kan utgöra en del av orsaken, om du springer med dåliga skor, eller med skor som inte riktigt passar på dina fötter.

Det kan även bero på något så enkelt som att musklerna på framsidan av skenbenet är svagare än vadmusklerna.

Vem löper risk att drabbas av benhinneinflammation?

Löpare ligger som tidigare nämnts i riskzonen, i synnerhet de som springer med sämre teknik där hälen får ta hårda smällar vid varje stegisättning. Men även inom andra idrotter som t.ex. badminton förekommer det ofta denna typen av skador.

Många militärer drabbas. Och detta får dig naturligtvis att klia dig i huvudet en smula, såvida du inte själv är militär eller har legat i lumpen. Under värnplikten är det mycket exercis och marschövningar, med rejäla hälisättningar som hos många av oss rekryter resulterade i just benhinneinflammation.

Personer med överpronation har vi nämnt, likaså löper personer med höga fotvalv större risk, eftersom fötterna är sämre på att dämpa stötar om fotvalven är för höga.

Symptom på benhinneinflammation.

Benhinneinflammation kännetecknas ofta av man känner en ömhet på insidan av nedre halvan av skenbenet, på insidan eller framsidan. Ibland känns området också svullet eller ”ojämnt”.

Benen kan kännas stela efter att du varit i stillhet en stund. De första stegen smärtar, för att sedan avta. Har du varit mycket i rörelse under dagen kan du få sällskap av en molande värk under resten av kvällen.

I det tidiga skedet har man oftast ont efter en aktivitet, som t.ex. ett träningspass. Men om du fortsätter att träna kommer det till slut att göra ont även under tiden du tränar – till slut känner du av smärtan hela tiden.

Behandling

Det första du bör göra är att hålla upp med den utlösande träningsformen ett tag, eller vilken aktivitet det nu är som orsakat det. Du kan fortsätta att motionera på ett sätt som inte belastar området, exempelvis genom att cykla eller simma.

Du bör också skaffa ett par stadiga skor, om du inte redan har det. Ibland kan ett inlägg i skorna vara till stor hjälp, t.ex. någon form av pronationssula. Det finns också bra vadskydd som både värmer vaden och skänker den stöd.

Om dessa åtgärder är otillräckliga, och besvären inte ger med sig inom några veckor, rekommenderas att du vänder dig till en sjukgymnast eller kiropraktor/naprapat.

Benhinneinflammation läker i allmänhet utan att någon behandling krävs, men i vissa fall kan det bli så långvarigt att det blir nödvändigt att operera.

 

SportsRehab.se