Hälsporre

En löpare kan springa på många problem. Ett av dem kommer i form av hälsporre, som är en skada som gör ont i hälen eller fotvalvet och kan göra det mycket svårt att springa, eller ens gå utan problem.

Vid löpning utsätter man fötterna för den dubbla kroppsvikten varje gång man sätter i foten. Så det är inte särskilt konstigt att nära 15% av alla skador en löpare drabbas av är just fotskador. Och ofta beror hälsporre på att du har gått eller sprungit i undermåliga skor.

Under foten sitter en tjock och bred sena som fungerar som ett stöd för foten. Och det är detta senfäste som gör ont om du har överbelastat senan. Ibland kan det bildas en liten utväxt på benet under hälen. Den ser ut som en liten sporre, därav namnet. Men det är senfästet som gör ont, och inte sporren.

Vem kan drabbas av hälsporre?

Ingen av oss går säker för hälsporre, även om det är vanligast förekommande i medelåldern och hos människor som rör sig mycket, som t.ex. idrottare och dansare. Bland löpare är det en vanlig åkomma. Men vem som helst kan som sagt drabbas då hälsporre uppkommer på grund av överbelastning. Orsakerna kan vara dåliga skor, löpning på för hårt underlag, eller en bristning i senfästet.

Personer med antingen höga eller låga fotvalv löper större risk, såsom de som har överpronation i fötterna. Hälsporre kan också uppkomma om du plötsligt har trappat upp t.ex. löpträning.

Symptom på hälsporre

Du kan ha svårt att belasta foten på grund av det gör ont under hälen, framför allt på morgonen. Smärtan sitter under eller på insidan av hälen, och framträder när du står och går. Det kan också göra ont längs med senan i hålfoten.

Det gör oftast ondast i början av en aktivitet, för att sedan avta när man rört sig en stund. Hur stor smärtan är varierar från person till person. Många känner bara en vag smärta under träning, medan andra har så ont att det inte går att belasta hälen alls. Smärtan kan förvärras om du går en lång promenad eller gör hastiga rörelser.

Går det att behandla?

Har du drabbats av hälsporre, bör du först av allt ta en titt på dina skor. Är de lämpade för löpning eller gång? Är de hela? Man kan prova med dämpande inlägg i skorna. eller hålfotsinlägg.

Skor har blivit en omdiskuterad fråga just när det gäller löpning. Det är många som anser att dagens löparskor med tjock dämpning under hälen snarare förstör fötterna än hjälper. Istället förordar de skor med tunnare sula som gör att du verkligen känner underlaget, och samtidigt ser över din löpteknik. Ett ”smartare” löpsteg innebär att du inte sätter hälen först utan landar på fötternas främre del.

Hälsporre läker av sig självt, men det kan ta lång tid, upp till 2 år om du har otur. Fortsätter du att utföra aktiviteter som belastar hälen tar det ännu längre tid. Vad man rekommenderar är s.k. aktiv vila, vilket innebär att du undviker att springa och hoppa, gå eller stå mycket. Aktiviteter som simning eller cykling är bättre.

Det finns en mängd hjälpmedel som hjälper dig i kampen mot hälsporre. Särskilda strumpor som ger stöd åt senorna i foten, sulor och hälkoppar att lägga i skorna, och även speciella skenor att bära på natten.

SportsRehab.se

  • Viktor_Hansson-Innebandy Knästöd SofTec Genu Bauerfeind hos sportsrehab.se
    Victor Hansson - Landslagsspelare i Innebandy: "Viktor använder en ny SofTec Genu så han kan fortsätta spela på elitnivå trots sin korsbandsskada -  Jag fick en nytändning i fjol när jag fick prova SofTec Genu. Jag hade provat massor av andra skydd för knäet, men inget funkade. Nu använder jag SofTec Genu på alla träningar och matcher och jag hade aldrig tagit mig så här långt utan det här skyddet."fotnot: Text från bauerfeindnordics Instagram
  • Sofia-Mattson-Knästöd-Brottning-OS-Brons

    Sofia Matsson - OS Brons Brottning "Sofia Mattsson trotsade smärtor i knäna när hon under OS 2016 klev upp på brottarmattan och vann OS-brons. Norrländskan hade verkligen bestämt sig och när matchen var 29 sekunder gammal fick hon Zhong Xuechun på fall och matchen var avgjord. För att klara smärtorna i knäna använde Sofia Bauerfeinds knäskydd under flera brottningsmatcher OS i Rio 2016."

  • Susanne Dahlström – nöjd användare av GenuTrain® S"Jag har provat flera olika typer av stöd i neopren - men de gav inget bra stöd och jag hade fortfarande ont i knät. Jag började använda GenuTrainS förra året - och det var första året som jag kunde åka skidor hela säsongen utan smärta."fotnot: Text från bauerfeind.se
  • Carl-Romlin-Knäskydd-ortos
    Carl Romlin - Svensk mästare i Amerikansk fotboll"Jag har använt SofTecGenu vid både tävling och träning på elitnivå inom amerikansk fotboll. Tidigare erfarenheter av knäskydd har varit de som används i förebyggande syfte som är utformade som "stålburar" runt knät. Dessa är enligt min mening väldigt klumpiga när det gäller att utföra de rörelser som krävs i amerikansk fotboll. Detta har jag inte upplevt med ert skydd, den trygghet som ett sådant knäskydd ger finns där. Smidigheten är slående. Att ha samma rörelsefrihet som när man inte använder knäskydd är givetvis svårt att uppnå men det som ni erbjuder är det bästa jag har provat."fotnot: Text från bauerfeind.se
  • Pontus Sterner Johansson: U-SM Guld i Friidrott"Jag har tränat och tävlat i friidrott, för Malmöklubben MAI. Jag har haft många framgångar på vägen men även en del skador. GenuTrain har gjort mig mycket bättre och jag är väldigt tacksam över ert förtroende och förmånen att få använda er produkt.Jag är väldigt nöjd med ert knäskydd och jag kan varmt rekommendera andra att använda den, för jag vet att den kan hjälpa er på samma sätt som den hjälpt mig. GenuTrain har hjälpt mig att fokusera på mitt hoppande och inte på mina smärtor – det stabiliserar och ger trygghet i min hoppning."Fotnot: Texten från bauerfeind.se
  • Postnord-logotype-leveranser-Sports-Rehab