Löparknä

Löparknä är en både irriterande och smärtsam åkomma som kan bli långvarig om man har otur och/eller inte tar den på allvar. Och som alla idrottsskador har den en besynnerlig förmåga att komma plötsligt och synnerligen olägligt. Statistiken pekar på att uppemot 20% av alla knäskador hos löpare är just löparknä.

Löparknä är en mekanisk irritation som innebär att senan på utsidan av knät har utsatts för överbelastning.

  • GenuTrain P3 titan artros sportsrehab

    Knästöd GenuTrain P3

    1,699 kr
    • Löparknä & Hopparknä
    • Meniskskada & Artros
    • Instabil knäskål
    • Kortare Rehabtid
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER
  • Genupoint knästöd svart köp hos sportsrehab.se

    Knästöd GenuPoint

    399 kr
    • Hopparknä & Schlatterknä
    • Överansträngning
    • Minskar Smärtra
    • Snabbare Rehabtid
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER
  • GenuTrain-A3-Hopparknä-Knästöd-Produktbild

    Knäskydd GenuTrain A3

    1,699 kr
    • Artros, PFSS, Hopparknä m.fl.
    • Stabiliserar knät
    • Smärtlindring runt knäled
    • Snabbare Rehabtid
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER
  • Knäskydd GenuTrain

    999 kr
    • Smärtlindring i Menisk
    • Minskar Instabilitet
    • Schlatterknä-Artrit m.m
    • Anatomisk Design
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER

Vem kan få löparknä?

Alla löpare ligger i ”riskzonen” och löpning i utförsbacke eller på sluttande underlag (i sidled) ökar risken för löparknä. Andra aktiviteter som kan utlösa besvären är cykelträning och längdskidåkning, och då i synnerhet fristilsåkning. Skadan kan också uppkomma om du plötsligt har ökat träningsdosen eller tränar hårdare än vanligt.

Symptom på löparknä

Om du har drabbats av löparknä får du troligen ont på utsidan av knäleden, antingen i höjd med knät eller strax nedanför. Ofta kommer inte smärtan omgående, utan först efter en stunds löpning. När du vilar försvinner eller avtar smärtan vanligtvis, men kommer tillbaka nästa gång du tränar. Många gånger intensifieras smärtan när man springer och efter en stund tvingas man att avbryta träningspasset för att det helt enkelt gör för ont.

Om du trycker med fingrarna på utsidan av låret kan du känna att det ömmar, och med en intensivare smärta om du gör detsamma alldeles ovanför knät, där senan glider.

Vad kan jag göra för att lindra smärtan eller förebygga skada?

Först av allt: Sluta att springa! Det är lätt att falla i den fällan att ge sig ut och ”testa lite” när det inte gör ont – men det gör bara skadan värre. Är du, som så många idrottare, träningsnarkoman så träna annat istället tills vidare.

På många håll påpekar man vikten av att ha ”rätt” skor när man springer. Men sedan går åsikterna isär när man ska beskriva exakt vad som är rätt typ av sko att springa i. Vissa betonar att det är mycket viktigt att du springer i skor med bra dämpning för att skona fötter och knän.

Andra har helt motsatt uppfattning. De baserar sin åsikt på att fotvalvets funktion är just att dämpa, och med dämpningar och hålfotsstöd tar man bort fotens normala funktion, och i själva verket gör mer skada än nytta. Helst borde man springa barfota eller i så kallade barfotaskor, i kombination med att springa med framfotslandning istället för att landa på hälarna. I boken ”Born to Run” pratar Chris McDougall om hur allt vi hittills lärt oss om träning är helt fel.

Behandling av löparknä

Att behandla denna skada handlar till stor del om avlastning. Det här betyder att du får finna dig i att sluta springa hel t och hållet i minst fyra till sex veckor. Under den här perioden är det bra om du kan träna på annat sätt.

Oftast krävs inga läkemedel vid löparknä, men om smärtan är riktigt svår kan du testa med vanliga värktabletter.

I kombination med avlastning och minskad träning brukar stretchövningar fungera bra, främst kanske för att lindra symptomen.

Ett besök hos fysioterapeut, kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast kan ge svar på varifrån skadan egentligen uppstått. Ligger roten till det onda i bäckenet? I foten eller höften? Därefter kan du få behandling för att snabbare komma tillrätta med ditt löparknä.

Testa också en slags hemmagjord ”massage”. Om du har ett duschmunstycke där du kan ställa om strålen till en hård stråle, kan du köra den över utsidan av låret.

Skaffa en så kallad foam roller. Lägg dig så att låret på det ben som gör ont vilar på rollern, och rulla fram och tillbaka över den. Till en början gör det här duktigt ont men i takt med att musklerna mjukas upp känns inte smärtan lika intensiv.

Det finns också en hel del produkter till din hjälp. Till exempel kan ett värmande knäskydd erbjuda snabb smärtlindring, och också hålla knät varmt när du springer. Det finns en mängd olika typer av knäskydd att välja mellan.

Har du mycket svåra smärtor kan du uppsöka läkare och där få en injektion med kortison.

Den allra sista utvägen: operation. Det här gör man enbart om inget annat hjälper och skadan är långvarig. Vid en operation går kirurgen in och förlänger senan.

SportsRehab har de rätta knäskydden

Hos SportsRehab hittar du ett flertal olika skydd som kan hjälpa dig som drabbats av löparknä och andra besvär. Är det något du undrar över eller vill ha råd, så är du välkommen att kontakta oss.

 

SportsRehab.se

  • Viktor_Hansson-Innebandy Knästöd SofTec Genu Bauerfeind hos sportsrehab.se
    Victor Hansson - Landslagsspelare i Innebandy: "Viktor använder en ny SofTec Genu så han kan fortsätta spela på elitnivå trots sin korsbandsskada -  Jag fick en nytändning i fjol när jag fick prova SofTec Genu. Jag hade provat massor av andra skydd för knäet, men inget funkade. Nu använder jag SofTec Genu på alla träningar och matcher och jag hade aldrig tagit mig så här långt utan det här skyddet."fotnot: Text från bauerfeindnordics Instagram
  • Sofia-Mattson-Knästöd-Brottning-OS-Brons

    Sofia Matsson - OS Brons Brottning "Sofia Mattsson trotsade smärtor i knäna när hon under OS 2016 klev upp på brottarmattan och vann OS-brons. Norrländskan hade verkligen bestämt sig och när matchen var 29 sekunder gammal fick hon Zhong Xuechun på fall och matchen var avgjord. För att klara smärtorna i knäna använde Sofia Bauerfeinds knäskydd under flera brottningsmatcher OS i Rio 2016."

  • Susanne Dahlström – nöjd användare av GenuTrain® S"Jag har provat flera olika typer av stöd i neopren - men de gav inget bra stöd och jag hade fortfarande ont i knät. Jag började använda GenuTrainS förra året - och det var första året som jag kunde åka skidor hela säsongen utan smärta."fotnot: Text från bauerfeind.se
  • Carl-Romlin-Knäskydd-ortos
    Carl Romlin - Svensk mästare i Amerikansk fotboll"Jag har använt SofTecGenu vid både tävling och träning på elitnivå inom amerikansk fotboll. Tidigare erfarenheter av knäskydd har varit de som används i förebyggande syfte som är utformade som "stålburar" runt knät. Dessa är enligt min mening väldigt klumpiga när det gäller att utföra de rörelser som krävs i amerikansk fotboll. Detta har jag inte upplevt med ert skydd, den trygghet som ett sådant knäskydd ger finns där. Smidigheten är slående. Att ha samma rörelsefrihet som när man inte använder knäskydd är givetvis svårt att uppnå men det som ni erbjuder är det bästa jag har provat."fotnot: Text från bauerfeind.se
  • Pontus Sterner Johansson: U-SM Guld i Friidrott"Jag har tränat och tävlat i friidrott, för Malmöklubben MAI. Jag har haft många framgångar på vägen men även en del skador. GenuTrain har gjort mig mycket bättre och jag är väldigt tacksam över ert förtroende och förmånen att få använda er produkt.Jag är väldigt nöjd med ert knäskydd och jag kan varmt rekommendera andra att använda den, för jag vet att den kan hjälpa er på samma sätt som den hjälpt mig. GenuTrain har hjälpt mig att fokusera på mitt hoppande och inte på mina smärtor – det stabiliserar och ger trygghet i min hoppning."Fotnot: Texten från bauerfeind.se
  • Postnord-logotype-leveranser-Sports-Rehab