Knäskål ur led (patellaluxation)

Patellaluxation, knäskålsluxation, patellasubluxation, knäledsurvridning… Kärt barn har ju många namn. Nu är inte just detta ett ”kärt barn” – tvärtom om är det en mycket obehaglig och smärtsam upplevelse när man vrider knäskålen ur led. Och värst av allt: har man en gång drabbats är det lätt att det händer vid upprepade tillfällen i fortsättningen.

Vad är patellaluxation?

Ordet Patella betyder, som du kanske redan gissat, knäskål. Det är det tjocka triangelformade ben som skyddar knäts framsida, och som är kroppens största så kallade sesamben (ett ben som ligger inbäddat i en sena).

Att vrida knäskålen ur led innebär helt enkelt att knäts muskler och senor inte orkar hålla kvar knäskålen i sin fåra på lårbenet, och vid häftiga rörelser eller yttre våld hoppar den ur sitt läge och lägger sig på utsidan om knät.

När detta händer är ofta både ledband och ledkapsel skadad och det uppstår en blödning som gör att hela knät svullnar upp. Samtidigt kan benbitar och brosk lossna från knäskålen. Ofta hoppar knäskålen tillbaka av sig själv när du rör på benet

  • GenuTrain A3 Titan knäskydd för artros

    GenuTrain A3 Knäskydd

    1,499 kr
    • Artros och knäsmärta
    • Stabilisering av knäskålen
    • Patellaluxation
    • Ökar blodcirkulationen. Svullnad minskar.
    Fri frakt  Fria byten  Klarna checkout

     

    LÄS MER
  • Knäskydd och knästöd mot knäskador

    GenuTrain Knäskydd

    995 kr
    • Smärtlindring i Menisk
    • Minskar Instabilitet
    • Schlatterknä-Artrit m.m
    • Fuktavstötande – Anatomisk Design
    Fri frakt  Fria byten  Klarna checkout

     

    LÄS MER
  • KS7 Knästöd os1 Knäskydd

    KS7 OS1st Knästöd

    399 kr
    • Hopparknä
    • Löparknä
    • Artsos
    • Svullnad
    Fri frakt  Fria byten  Klarna checkout

     

    LÄS MER
  • RX Knee Sleeve Knästöd 5mm

    Rehband RX Knästöd Svart 5mm

    339 kr
    • Ger smärtlindring
    • Kompression för stabilitet
    • Sitter kvar under träningen
    • Ökar blodcirkulationen
    Fri frakt  Fria byten  Klarna checkout

     

    LÄS MER

Vem drabbas av patellaluxation?

Man brukar säga att risken för en akut luxation av knäskålen är ganska liten, totalt sett. Ungefär 6 personer av 100 000 drabbas varje år av att knäskålen hoppar ur led. Vuxna människor brukar nästan aldrig drabbas, såvida de inte haft en tidigare skada. Yngre människor drabbas alltså i första hand, och särskilt vanligt är det bland tonårsflickor. Det är ingen dramatisk skillnad mellan pojkar och flickor, men det är ändock en viss övervikt.

Du kan drabbas av knäskålsluxation i princip när som helst, till exempel genom att sitta med knät i en onaturlig vinkel och råka sätta tryck på benet. Men allra vanligast är det i samband med idrottsaktiviteter och hårt fysiskt arbete. Plötsligt känner du att det ”knakar till” i knät och knäskålen hoppar ut mot knäts utsida.

Symptom

Personer som drabbas av patellaluxation känner oftast en intensiv smärta. Man kan också tydligt se hur knäskålen har flyttats från sin fåra på lårbenet. Det är också vanligt att knät svullnar upp, beroende på att menisken har skadats och det har uppstått en blödning i knät.

Det är ”enkelt” att åtgärda en knäskål som är ur led. Vad man gör är helt enkelt att sträcka ut benet så hoppar knäskålen tillbaka i sitt rätta läge. Men även om den reponeras (som det heter) av sig själv är det viktigt att man söker vård, antingen på akuten eller den vanliga vårdcentralen. Det beror på att det kan ha uppstått följdskador på skelett och/eller brosk.

Efter skadan

Har man en gång drabbats av patellaluxation finns tyvärr risken att det händer igen, flera gånger. Ibland kan det bli nödvändigt med en operation för att bli kvitt problemet med återkommande skador.

Efter en skada gäller det att i möjligaste mån undvika att knät hoppar ur led igen. Initialt kan man förhindra det genom att bära ett bandage eller knäskydd den första tiden. Men på sikt är det viktigt att man tränar upp lårens muskler. Ett besök hos en sjukgymnast ger dig speciella övningar du kan göra i hemmet för att stärka upp lårmuskulaturen. Med bättre tränade muskler får du bättre stabilitet i knät, och därmed minskar också risken att knät hoppar ur led igen. Det är viktigt att man börjar försiktigt. En övning kan vara att sitta på en stol med knät böjt i 90 grader. Spänn ett par kilo runt foten och sträck sedan ut benet och sänk sakta tillbaka. Upprepa detta 20-25 gånger. Denna övning stärker framsidan av lårmuskulaturen, och efterhand kan man öka vikten.

I kombination med träningen kan det vara en god idé att skaffa sig ett riktigt bra knäskydd, speciellt framtaget för denna typ av skador. Ett knäskydd som ofta rekommenderas i samband med patellaluxation är:

  • Bauerfeind GenuTrain A3. Knäskyddet har en speciellt anpassad ring runt knäskålen, vilket avlastar knät, samtidigt som det håller knäskålen på plats genom att minska dess möjlighet att röra sig. A3 är anatomiskt formstickat och mycket bekvämt att bära. Förutom knäskålsluxation är detta skydd också bra vid till exempel knäartros, PFSS och hopparknä.