Ett knästöd ger ökad stabilitet till ditt knä. Du kan använda det i förebyggande syfte eller för att avlasta ett skadat knä. Det ger smärtlindring och ger dig ökad rörlighet.

Vad är ett knästöd?

Ett knäskydd hjälper dig att få ökad stabilitet i dina knän och kan användas i förebyggande syfte. De tillför också värme. Har du ont i knät är det viktigt att välja rätt knästöd. Det finns knästöd som skyddar mot yttre slag, det finns stöd som stabiliserar vid en befintlig skada eller under en rehabilitering och det finns stöd som används vid allvarliga och komplexa skador. Det vanligaste knäskydden ger en smärtlindrande effekt vid skador som brosk- förslitnings- och ledbandsskador, löpar- och schlatterknän, artrit och inflammationer. Knästöd är tillverkade i funktionella material för att ge en optimal effekt för olika användningsområden. Ett stöd löser inte de problemen som ligger bakom smärtan utan det är viktigt att alltid arbeta förebyggande och bygga upp muskler runt knäna.

Knästöd med skena

Knäskydd med skenor ger extra god stabilitet. Skenorna är placerad på insidan och utsidan av knäleden. De är avlastande och ger ett extra stöd till knän som smärtar och artrosknän. Artros är en förslitningsskada som ger svullna och ömma knän. Detta ställer krav på knäskydden att ge det där extra stödet och avlastningen som behövs. Vid knäskador upplevs ofta knäleden som instabil och då ger knäskydden med skenor stabilitet och ökad kompression över leden. Särskilt ger de stöd och stabilisering av knät i sidled och vid ledbandsskador. De kan också minska eventuell svullnad i knät. Det finns ett brett sortiment av knästöd med skenor på marknaden. Det är viktigt att välja rätt så att du får ett stöd mot knä med rätt funktion och kvalitet.

Träna med knästöd

När ledband, muskler och senor är försvagade eller skadade i knät får du extra stöd och stabilitet om du använder ett yttre stöd, ett knäortos. Det går utmärkt att träna med knäskydd. Tänk dock på att det kan vara bra att inte alltid använda stödet. Knäskydden kommer göra att du orkar lyfta lite tyngre och att du kommer känna dig starkare och mer uthållig. De värmer och ger en känsla av trygghet och stöd. Men de kan också minska kroppens uppbyggnad av muskler i och runt knät. Använd därför inte ortos hela tiden. Ett tips kan vara att värma upp utan knäskydden och sedan använda dem under själva träningen. Det är viktigt att du använder rätt knäskydd som hjälper just dina knän.