Ischias

Ischias är ett tillstånd i ryggen som ofta innebär stora smärtor i ländryggen. Har man inte själv upplevt det, kan det vara svårt att föreställa sig hur det känns. Du kan få svårt att sova på nätterna medan smärtan gör att du också blir uttröttad på dagarna. I värsta fall kan du till och med få svårt att gå ordentligt. Och för en idrottsman är det ett stort avbräck, när kroppen inte fungerar som den ska och träningen blir lidande.

Vad är ischias?

Källan till ischiassmärtorna hittar vi i kroppens längsta nervsamling. Tjock som ett pekfinger löper ischiasnerven från ryggens nedre regioner ner genom bäckenet och baksidan på låren, och fortsätter ända ner i foten. Ischias, eller Lumbago Ischias som det heter, uppstår om ischiasnerven skulle bli irriterad eller inflammerad, eller om nerven skulle råka komma i kläm.

  • Lumbotrain-för-män- Ryggstöd för stabil rygg och mindre ryggsmärta Produktbild

    Ryggstöd LumboTrain Man

    1,699 kr
    • Mycket bekväm & enkel
    • Lindrar smärta i ryggen
    • Stabiliserar ländryggen
    • Snabbare Rehabtid
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER
  • Ryggstöd LumboLoc Forte

    3,299 kr
    • Ryggskott & Ischias
    • Stabiliserar ländryggen
    • Minskar Smärta
    • Snabbare Rehabtid
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER
  • Ryggstöd LordoLoc

    1,389 kr
    • Diskbråck, Lumbago & Ischias
    • Stabiliserar & Avlastar Rygg
    • Mjukt & Följsam
    • Snabbare Rehabtid
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER

De vanligaste symptomen

Ischias är ett tillstånd med många ansikten, och kroppen har många olika sätt att göra oss uppmärksamma på att allt inte står rätt till. Och det handlar om ett brett spektrum: allt från att du inte ens vet om att du har ischias och inte känner någon smärta alls, till att du har så ont att du knappt kan gå, än mindre bedriva någon idrottsaktivitet. De vanligaste symptomen är:

  • Smärtor som börjar i ländryggen och löper ner på baksidan av låren och ofta så långt som ner i foten.
  • Domningar eller stickningar i benen, eller krampkänningar.
  • Du kan få svårt att stödja på benet.
  • Du kan inte sträcka ut foten och kan ha svårt att stå på tå.
  • Benmusklerna känns ”tunga” eller försvagade.
  • Sämre reflexer i benen.
  • Du kan tappa känseln i benen.

Du bör omgående uppsöka läkare om du dessutom känner något av följande:

  • Du känner inte att du är kissnödig, eller du kissar på dig.
  • Domningar runt ändtarm eller könsorgan.
  • Domningar och stickningar i båda benen.
  • Du känner dig ostadig och vinglig.
  • Smärtor i bröstkorg och mage.
  • Plötslig smärta efter en olycka, t.ex. ett fall.
  • Om du drabbas av hög feber och känner dig riktigt sjuk.

Varför får man ischias?

Ischias är inte en sjukdom. Det är egentligen ett symptom i sig, ett tecken på att någonting är skadat i ryggen. Och de vanligaste orsakerna till att man får ischias är:

Diskbråck. Mellan de 24 kotorna i ryggraden sitter diskar, som fungerar som en stötdämpande kudde. Ett diskbråck uppstår om en av diskarna blir så skadad att vätska läcker ut. Detta kan orsaka att nervrötterna blir inflammerade.

Buktande disk. En deformerad disk kan börja bukta utåt från ryggraden och komma åt en spinalnerv, vilket kan framkalla ischias.

Slitage eller förkalkningar som får till följd att nerven blir trängd.

Graviditet. En kvinna som bär på ett barn får av naturliga själ en annan kroppshållning än vanligt. Den ökade belastningen på rygg och bäcken orsakar ofta ischias. Ibland kan detta förväxlas med foglossning.

  • Lumbotrain-för-män- Ryggstöd för stabil rygg och mindre ryggsmärta Produktbild

    Ryggstöd LumboTrain Man

    1,699 kr
    • Mycket bekväm & enkel
    • Lindrar smärta i ryggen
    • Stabiliserar ländryggen
    • Snabbare Rehabtid
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER
  • Ryggstöd LumboLoc Forte

    3,299 kr
    • Ryggskott & Ischias
    • Stabiliserar ländryggen
    • Minskar Smärta
    • Snabbare Rehabtid
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER

Falsk ischias

Allt är inte guld som glimmar. Och alla ischiasliknande symptom är inte ischias. Falsk ischias är mycket vanligare än lumbago ischias, och ger vanligen inte lika intensiv värk i ländryggen. Det har ingenting med ischiasnerven att göra och det beror heller aldrig på diskbråck. Den falska ischiasen är enklare att behandla och du kan ha stor hjälp av t.ex. ett avlastande ryggstöd.

När det gäller falsk ischias hittar vi orsakerna i felställningar i rygg och bäcken. Exempelvis:

  • Du har felbelastat eller överbelastat ryggen.
  • Det kan bero på olika långa ben.
  • Dåliga eller felaktigt konstruerade skor.
  • Gamla skador i ben och fötter.
  • Skador på hålfoten.
  • Du har gjort ovana rörelser, som t.ex. att skotta snö eller gräva i trädgården.

Falsk ischias är nyckfull. I långa perioder kan besvären vara obefintliga, för att plötsligt komma tillbaka med full styrka. Många lär sig efter hand vad som orsakar besvären och kan undvika dessa situationer. Det handlar ofta om alldagliga vardagssituationer som att sopa på trottoaren, bära tunga matkassar etc. Eller sitta på en stol hela dagen med plånboken i bakfickan (jo, faktiskt!).

Vad kan jag göra själv?

Ischias brukar i regel självmant ge sig inom några veckor. Under tiden kan du dämpa de värsta smärttopparna med hjälp av vanliga receptfria värktabletter.

Du kan in te vila dig frisk från ischias. Tvärtom om ska du försöka komma igång och röra på dig så mycket som möjligt. Även om du inte klarar att ge dig ut och jogga som vanligt, så börja med korta promenader. Flera korta under en dag är bättre en än enda lång promenad.

Vi har flera olika modeller av ryggstöd som ger avlastning på ryggen. Dessa kan vara till stor hjälp under tiden kroppen återhämtar sig och återfår sin normala rörlighet och funktion.

Kan jag förebygga ischias?

I viss mån kan du faktiskt minska risken att du får ischias eller falsk ischias. Och precis som när du har besvär är en av huvudingredienserna: Rör på dig!

Träning och annan fysisk aktivitet är det allra bästa du kan göra. Det smörjer ryggen och gör att blodcirkulationen fungerar bättre. Samtidigt stärker du också muskulaturen i rygg och mage, vilket gör att kroppen står mycket bättre rustad – och mindre benägen att ge dig problem.

Vid sidan om fysisk träning, är det också viktigt att tänka på din kroppshållning. Det är så lätt att anta en lätt hukande, framåtböjd hållning både när vi går och sitter, framförallt kanske när vi sitter framför datorn och jobbar. Försök att sträcka på dig, och hålla ryggen rak.

För att hjälpa till med kroppshållningen finns även flera produkter, som bälten, korsetter och västar, alla gör de att din hållning blir bättre och att du belastar rätt muskelgrupper.

SportsRehab till din hjälp

Det finns fler hjälpmedel att ta till, än vad man kan tro. Känn dig välkommen att bläddra runt bland våra produkter, och har du en fråga så hjälper vi självklart till med råd och tips.

  • Viktor_Hansson-Innebandy Knästöd SofTec Genu Bauerfeind hos sportsrehab.se
    Victor Hansson - Landslagsspelare i Innebandy: "Viktor använder en ny SofTec Genu så han kan fortsätta spela på elitnivå trots sin korsbandsskada -  Jag fick en nytändning i fjol när jag fick prova SofTec Genu. Jag hade provat massor av andra skydd för knäet, men inget funkade. Nu använder jag SofTec Genu på alla träningar och matcher och jag hade aldrig tagit mig så här långt utan det här skyddet."fotnot: Text från bauerfeindnordics Instagram
  • Sofia-Mattson-Knästöd-Brottning-OS-Brons

    Sofia Matsson - OS Brons Brottning "Sofia Mattsson trotsade smärtor i knäna när hon under OS 2016 klev upp på brottarmattan och vann OS-brons. Norrländskan hade verkligen bestämt sig och när matchen var 29 sekunder gammal fick hon Zhong Xuechun på fall och matchen var avgjord. För att klara smärtorna i knäna använde Sofia Bauerfeinds knäskydd under flera brottningsmatcher OS i Rio 2016."

  • Susanne Dahlström – nöjd användare av GenuTrain® S"Jag har provat flera olika typer av stöd i neopren - men de gav inget bra stöd och jag hade fortfarande ont i knät. Jag började använda GenuTrainS förra året - och det var första året som jag kunde åka skidor hela säsongen utan smärta."fotnot: Text från bauerfeind.se
  • Carl-Romlin-Knäskydd-ortos
    Carl Romlin - Svensk mästare i Amerikansk fotboll"Jag har använt SofTecGenu vid både tävling och träning på elitnivå inom amerikansk fotboll. Tidigare erfarenheter av knäskydd har varit de som används i förebyggande syfte som är utformade som "stålburar" runt knät. Dessa är enligt min mening väldigt klumpiga när det gäller att utföra de rörelser som krävs i amerikansk fotboll. Detta har jag inte upplevt med ert skydd, den trygghet som ett sådant knäskydd ger finns där. Smidigheten är slående. Att ha samma rörelsefrihet som när man inte använder knäskydd är givetvis svårt att uppnå men det som ni erbjuder är det bästa jag har provat."fotnot: Text från bauerfeind.se
  • Pontus Sterner Johansson: U-SM Guld i Friidrott"Jag har tränat och tävlat i friidrott, för Malmöklubben MAI. Jag har haft många framgångar på vägen men även en del skador. GenuTrain har gjort mig mycket bättre och jag är väldigt tacksam över ert förtroende och förmånen att få använda er produkt.Jag är väldigt nöjd med ert knäskydd och jag kan varmt rekommendera andra att använda den, för jag vet att den kan hjälpa er på samma sätt som den hjälpt mig. GenuTrain har hjälpt mig att fokusera på mitt hoppande och inte på mina smärtor – det stabiliserar och ger trygghet i min hoppning."Fotnot: Texten från bauerfeind.se
  • Postnord-logotype-leveranser-Sports-Rehab