Ischias är ett tillstånd i ryggen som ofta innebär stora smärtor i ländryggen. Har man inte själv upplevt det, kan det vara svårt att föreställa sig hur det känns. Du kan få svårt att sova på nätterna medan smärtan gör att du också blir uttröttad på dagarna. I värsta fall kan du till och med få svårt att gå ordentligt. Och för en idrottsman är det ett stort avbräck, när kroppen inte fungerar som den ska och träningen blir lidande.

Vad är då ischias?

Källan till ischiassmärtorna hittar vi i kroppens längsta nervsamling. Tjock som ett pekfinger löper ischiasnerven från ryggens nedre regioner ner genom bäckenet och baksidan på låren, och fortsätter ända ner i foten.

Ischias, eller Lumbago Ischias som det heter, uppstår om ischiasnerven skulle bli irriterad eller inflammerad, eller om nerven skulle råka komma i kläm.

De vanligaste symptomen

Ischias är ett tillstånd med många ansikten, och kroppen har många olika sätt att göra oss uppmärksamma på att allt inte står rätt till. Och det handlar om ett brett spektrum: allt från att du inte ens vet om att du har ischias och inte känner någon smärta alls, till att du har så ont att du knappt kan gå, än mindre bedriva någon idrottsaktivitet. De vanligaste symptomen är:

  • Smärtor som börjar i ländryggen och löper ner på baksidan av låren och ofta så långt som ner i foten.
  • Domningar eller stickningar i benen, eller krampkänningar.
  • Du kan få svårt att stödja på benet.
  • Du kan inte sträcka ut foten och kan ha svårt att stå på tå.
  • Benmusklerna känns ”tunga” eller försvagade.
  • Sämre reflexer i benen.
  • Du kan tappa känseln i benen.

Du bör omgående uppsöka läkare om du dessutom känner något av följande:

  • Du känner inte att du är kissnödig, eller du kissar på dig.
  • Domningar runt ändtarm eller könsorgan.
  • Domningar och stickningar i båda benen.
  • Du känner dig ostadig och vinglig.
  • Smärtor i bröstkorg och mage.
  • Plötslig smärta efter en olycka, t.ex. ett fall.
  • Om du drabbas av hög feber och känner dig riktigt sjuk.

Varför får man ischias?

Ischias är inte en sjukdom. Det är egentligen ett symptom i sig, ett tecken på att någonting är skadat i ryggen. Och de vanligaste orsakerna till att man får ischias är:

Diskbråck. Mellan de 24 kotorna i ryggraden sitter diskar, som fungerar som en stötdämpande kudde. Ett diskbråck uppstår om en av diskarna blir så skadad att vätska läcker ut. Detta kan orsaka att nervrötterna blir inflammerade.

Buktande disk. En deformerad disk kan börja bukta utåt från ryggraden och komma åt en spinalnerv, vilket kan framkalla ischias.

Slitage eller förkalkningar som får till följd att nerven blir trängd.

Graviditet. En kvinna som bär på ett barn får av naturliga själ en annan kroppshållning än vanligt. Den ökade belastningen på rygg och bäcken orsakar ofta ischias. Ibland kan detta förväxlas med foglossning.

Falsk ischias

Allt är inte guld som glimmar. Och alla ischiasliknande symptom är inte ischias. Falsk ischias är mycket vanligare än lumbago ischias, och ger vanligen inte lika intensiv värk i ländryggen. Det har ingenting med ischiasnerven att göra och det beror heller aldrig på diskbråck. Den falska ischiasen är enklare att behandla och du kan ha stor hjälp av t.ex. ett avlastande ryggstöd.

När det gäller falsk ischias hittar vi orsakerna i felställningar i rygg och bäcken. Exempelvis:

  • Du har felbelastat eller överbelastat ryggen.
  • Det kan bero på olika långa ben.
  • Dåliga eller felaktigt konstruerade skor.
  • Gamla skador i ben och fötter.
  • Skador på hålfoten.
  • Du har gjort ovana rörelser, som t.ex. att skotta snö eller gräva i trädgården.

Falsk ischias är nyckfull. I långa perioder kan besvären vara obefintliga, för att plötsligt komma tillbaka med full styrka. Många lär sig efter hand vad som orsakar besvären och kan undvika dessa situationer. Det handlar ofta om alldagliga vardagssituationer som att sopa på trottoaren, bära tunga matkassar etc. Eller sitta på en stol hela dagen med plånboken i bakfickan (jo, faktiskt!).

Vad kan jag göra själv?

Ischias brukar i regel självmant ge sig inom några veckor. Under tiden kan du dämpa de värsta smärttopparna med hjälp av vanliga receptfria värktabletter.

Du kan in te vila dig frisk från ischias. Tvärtom om ska du försöka komma igång och röra på dig så mycket som möjligt. Även om du inte klarar att ge dig ut och jogga som vanligt, så börja med korta promenader. Flera korta under en dag är bättre en än enda lång promenad.

Vi har flera olika modeller av ryggstöd som ger avlastning på ryggen. Dessa kan vara till stor hjälp under tiden kroppen återhämtar sig och återfår sin normala rörlighet och funktion.

Kan jag förebygga ischias?

I viss mån kan du faktiskt minska risken att du får ischias eller falsk ischias. Och precis som när du har besvär är en av huvudingredienserna: Rör på dig!

Träning och annan fysisk aktivitet är det allra bästa du kan göra. Det smörjer ryggen och gör att blodcirkulationen fungerar bättre. Samtidigt stärker du också muskulaturen i rygg och mage, vilket gör att kroppen står mycket bättre rustad – och mindre benägen att ge dig problem.

Vid sidan om fysisk träning, är det också viktigt att tänka på din kroppshållning. Det är så lätt att anta en lätt hukande, framåtböjd hållning både när vi går och sitter, framförallt kanske när vi sitter framför datorn och jobbar. Försök att sträcka på dig, och hålla ryggen rak.

För att hjälpa till med kroppshållningen finns även flera produkter, som bälten, korsetter och västar, alla gör de att din hållning blir bättre och att du belastar rätt muskelgrupper.

SportsRehab till din hjälp

Det finns fler hjälpmedel att ta till, än vad man kan tro. Känn dig välkommen att bläddra runt bland våra produkter, och har du en fråga så hjälper vi självklart till med råd och tips.

 

 

SportsRehab.se