Ont i axeln

Om du har ont i axeln är du i gott sällskap. Problem med axlarna är mycket vanligt, och har många olika orsaker. Axeln är kroppens rörligaste kroppsdel och är en kulled som består av i huvudsak tre ben: överarmsbenet, nyckelbenet och skulderbladet.

I regel går smärtan över av sig själv, och det är mycket sällan ett tecken på att du drabbats av någon sjukdom. Men att ha ont i axeln gör att du hindras i dina rörelser och vanliga vardagsgöromål blir besvärliga eller till och med omöjliga att utföra.

Vem kan drabbas av axelvärk?

Ont i axeln kan alla få, och det är särskilt vanligt om man ofta och länge utför samma rörelser. Yrkesgrupper som målare och fönsterputsare är ett par exempel på yrken där man ofta jobbar i ensidiga och ansträngande arbetsställningar. Andra områden där vi ser monotona ställningar är kontor och industri.

Personer i 60-årsåldern och uppåt får oftare ont i axeln. Det beror på att vävnaderna i axeln har en tendens att brytas ned med åldern.

Inom idrotten är det vanligt med axelskador bland kastsporter, racketsporter och vissa bollsporter, som t.ex. volleyboll.

  • Axelskydd EmoTrain Sportsrehab

    Axelskydd – OmoTrain

    1,419 kr
    • Axelproblem
    • Artros
    • Minskar Smärtan
    • Snabbare Rehabtid
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER

Orsaker

Det är många faktorer som kan orsaka eller bidra till att du har ont i axeln. Och ibland kan smärta uppstå i axeln på grund av skada eller sjukdom i en annan kroppsdel, oftast i nacken eller bicepsmuskeln.

Symptomen ser lite olika ut beroende på vilken skada du har, men smärtor i axelpartiet är förstås en gemensam nämnare, även om det gör ont på olika ställen. Det är vanligt att det gör ont när man lyfter armen utåt och åt sidan, och smärtan kan också stråla ut i överarmen.

Ibland kan du känna att musklerna svullnar. Smärtan kan också göra att nattsömnen störs, eftersom det gör ont att ligga på sidan.

Några vanliga skador och problem som kan drabba axlarna är:

  • Impingement (inklämningssyndrom). Denna skada gör ont när du lyfter armen utåt och uppåt, och beror i regel på att överansträngda vävnader i axeln kommer i kläm. Axelvärken kan sätta sig på baksidan av axeln, på utsidan eller på axelns framsida. Ofta strålar smärtan ner i utsidan av överarmen.
  • Supraspinatustendinit. Även här gör axeln ont när du lyfter armen uppåt/utåt. Orsaken är ofta en överansträngning på grund av repetitiva rörelser, som målning eller kontorsarbete. Värsta smärtan som uppstår är när armen utsätts för tryck utifrån, t.ex. när du skjuter upp en dörr med handens utsida. Domningar kan förekomma.
  • Slemsäcksinflammation kan ge upphov till stark, plötslig smärta i axeln. Det kan också ge sig till känna genom en molande värk som kan vara riktigt envis. Smärtan i axeln sätter sig på utsidan, framsidan och ibland baksidan. Det är relativt vanligt att värken strålar ner i armen. I det akuta läget kan det vara svårt att överhuvudtaget röra armen, och nattsömnen kan bli lidande.
  • Frusen axel. ”Frozen shoulder” är ett tillstånd där ledkapseln, som stabiliserar axelleden har dragit ihop sig och blivit stel. Skadan är ofta långdragen – från första symptomen tills du är frisk kan ta upp till tre år. Det första tecknet är att det gör ont i axeln när man rör vid den. Efterhand börjar axeln bli stel och få minskad rörlighet. Ofta gör det som mest ont när man ska försöka sova.

Vad kan jag göra själv?

Rör på dig. Fysisk aktivitet är alltid bra, för axlar såväl som rygg och nacke. Rör dig som vanligt även om det gör ont. Motionerar du vanligtvis, så fortsätt med det om du kan. Du som inte motionerar – försök att komma igång med någon form av aktivitet. Att ”vila” sig frisk är aldrig en bra idé, då för lite aktivitet kan göra att musklerna tappar i styrka.

Har du väldigt ont, så kan du lindra smärtan med värktabletter. Börja med vanliga receptfria, det brukar oftast vara tillräckligt, särskilt om du tar dem regelbundet på bestämda tider.

Värme. Värme har en erkänt smärtlindrande effekt, så även när det gäller axelskador. Du kan prova med en så kallad vetekudde, som man värmer någon minut i mikron. Det finns även bra, stabila axelskydd och andra stöd för axeln. De ger både värme och stabilitet åt din axel.

Om du har ont en längre tid, eller smärtan i axlarna är för svår, kan det vara en god idé att uppsöka vård. Antingen vi vårdcentralen, eller direkt med behandlande sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor.

  • Viktor_Hansson-Innebandy Knästöd SofTec Genu Bauerfeind hos sportsrehab.se
    Victor Hansson - Landslagsspelare i Innebandy: "Viktor använder en ny SofTec Genu så han kan fortsätta spela på elitnivå trots sin korsbandsskada -  Jag fick en nytändning i fjol när jag fick prova SofTec Genu. Jag hade provat massor av andra skydd för knäet, men inget funkade. Nu använder jag SofTec Genu på alla träningar och matcher och jag hade aldrig tagit mig så här långt utan det här skyddet."fotnot: Text från bauerfeindnordics Instagram
  • Sofia-Mattson-Knästöd-Brottning-OS-Brons

    Sofia Matsson - OS Brons Brottning "Sofia Mattsson trotsade smärtor i knäna när hon under OS 2016 klev upp på brottarmattan och vann OS-brons. Norrländskan hade verkligen bestämt sig och när matchen var 29 sekunder gammal fick hon Zhong Xuechun på fall och matchen var avgjord. För att klara smärtorna i knäna använde Sofia Bauerfeinds knäskydd under flera brottningsmatcher OS i Rio 2016."

  • Susanne Dahlström – nöjd användare av GenuTrain® S"Jag har provat flera olika typer av stöd i neopren - men de gav inget bra stöd och jag hade fortfarande ont i knät. Jag började använda GenuTrainS förra året - och det var första året som jag kunde åka skidor hela säsongen utan smärta."fotnot: Text från bauerfeind.se
  • Carl-Romlin-Knäskydd-ortos
    Carl Romlin - Svensk mästare i Amerikansk fotboll"Jag har använt SofTecGenu vid både tävling och träning på elitnivå inom amerikansk fotboll. Tidigare erfarenheter av knäskydd har varit de som används i förebyggande syfte som är utformade som "stålburar" runt knät. Dessa är enligt min mening väldigt klumpiga när det gäller att utföra de rörelser som krävs i amerikansk fotboll. Detta har jag inte upplevt med ert skydd, den trygghet som ett sådant knäskydd ger finns där. Smidigheten är slående. Att ha samma rörelsefrihet som när man inte använder knäskydd är givetvis svårt att uppnå men det som ni erbjuder är det bästa jag har provat."fotnot: Text från bauerfeind.se
  • Pontus Sterner Johansson: U-SM Guld i Friidrott"Jag har tränat och tävlat i friidrott, för Malmöklubben MAI. Jag har haft många framgångar på vägen men även en del skador. GenuTrain har gjort mig mycket bättre och jag är väldigt tacksam över ert förtroende och förmånen att få använda er produkt.Jag är väldigt nöjd med ert knäskydd och jag kan varmt rekommendera andra att använda den, för jag vet att den kan hjälpa er på samma sätt som den hjälpt mig. GenuTrain har hjälpt mig att fokusera på mitt hoppande och inte på mina smärtor – det stabiliserar och ger trygghet i min hoppning."Fotnot: Texten från bauerfeind.se
  • Postnord-logotype-leveranser-Sports-Rehab