Varje dag utsätter vi våra knän för påfrestningar i större eller mindre skala. Knäleden bär på sätt och vis upp hela vår kroppsvikt och bildar länken mellan lårbenet, skenbenet och vadbenet. Och mitt i knäleden sitter meniskerna som har en stötdämpande funktion och hindrar att brosken i benen blir överbelastade. De bidrar också till att ge stabilitet i knät.

Det finns två menisker i varje knä, den yttre och den inre. Det är små halvcirkelformade broskbitar som smalnar av mot knäledens centrum. Den inre menisken är den som oftast skadas, på grund av den är mindre rörlig, vilket beror på att den är sammankopplad med ledbandet som löper intill. I och med att de sitter sammankopplade är det också vanligt att skador uppkommer på både menisk och ledband samtidigt.

Vilka drabbas oftast av en meniskskada?

Skador i menisken har ofta ett samband med att knät har utsatts för en vridning i kombination med belastning och att knät är böjt. Ett exempel är fotbollsspelaren som gör en tvärvändning. Andra idrottsutövare som ofta får meniskskador är ishockey-, innebandy- och handbollsspelare, liksom aktiva inom utförsåkning.

En annan typ av meniskskada, som är betydligt vanligare än den akuta som drabbar idrottare, är den som uppstår gradvis under lång tid. Den drabbar den lite äldre generationen och beror på att meniskerna blir ömtåligare med åren och spricker eller frasas i kanterna. Man har tidigare närmast rutinmässigt opererat bort en sådan menisk, men numera har man i undersökningar sett att en meniskoperation i dessa fall varken gör från eller till.

Vanliga symptom

En meniskskada kan yttra sig på många olika vis. Vid en undersökning kan det därför vara ganska svårt att definiera vilken skada det handlar om. Lättare skador kan ibland ge kraftiga symptom och det kan precis lika gärna vara tvärtom.

  • Du kan ha svårt att sträcka ut benet ända till sitt ytterläge. Det kan bero på att menisken är inslagen på grund av yttre våld, och att den skadade menisken orsakar en låsning i knäleden.
  • Skarp smärta när du belastar knät samtidigt med en vridning.
  • Det gör ont i knät när du sitter på huk.
  • Smärta vid ledspringorna i knät, i regel på insidan.
  • Det kan uppstå svullnader i knät.
  • Det känns stelt och stramt när du reser dig upp från sittande.

Det är vanligare att det gör ont på insidan av knät, eftersom den inre menisken oftast är den som skadas. Att vrida på knät, när man t.ex. vänder sig om, utlöser ofta en skärande smärta som kan dröja sig kvar i flera timmar efteråt, i form av en molande värk.

Svullnader och ”klickande” ljud är mycket vanligt hos personer med skadad menisk.

Behandling av meniskskada

Om skadan är tämligen liten och inte orsakar några större besvär finns stora möjligheter att den kan läka av sig självt. Därför kan det hända att läkare beslutar att vänta ett par veckor för att se om problemen försvinner.

I första hand rekommenderar man alltid rehabiliteringsträning vid skador på menisken. Detta oavsett om man överväger att operera eller inte.  Rehabträning har bäst effekt hos de som inte har kraftiga smärtor och där skadan inte medför rörelseinskränkning eller svullnader runt knät.

I de fall där skadan har byggts upp under lång tid, så kallad degenerativ meniskskada, försöker man sällan laga menisken. Om operation behövs väljer man i så fall att ta bort menisken helt och hållet. Men rehabträning vid denna typ av skada har visat sig ha likvärdig effekt som operation och därför är träning alltid ett förstahandsalternativ.

Istället rekommenderas operation endast i de fall där den skadade är yngre och har en skada i den yttre menisken, som har god blodförsörjning. I just dessa fall finns det goda förutsättningar att reparera menisken med stora chanser till full återhämtning.

Operationer som innebär att man tar bort hela eller delar av menisken görs egentligen bara om personen har svåra smärtor och inte kan röra knät på ett normalt sätt. Det beror på att en sådan operation alltid medför en ökad risk för artros i ett senare skede.

Vad kan jag göra själv?

I den akuta situationen direkt efter att skadan uppkommer är det av vikt att man följer den så kallade RICE-principen.

  • R (Rest): Sluta genast med vad du håller på med och lägg dig om möjligt ner på rygg.
  • I (Ice): Kyl ned det skadade området, eventuellt med en ispåse. Men ta det försiktigt så att du inte förfryser huden.
  • C (Compression): Lägg på ett tryckförband.
  • E (Elevate): Placera den skadade kroppsdelen i högläge (ovanför hjärtats höjd).

Det är viktigt att undvika rörelser och aktiviteter som gör ont, då det kan göra att skadan förvärras. Gör det mycket ont hjälper det med värktabletter eller gel, som t.ex. Voltaren.

För att stabilisera knät under läkningen kan man använda ett knäskydd eller knästöd, avsett för meniskskador. Det ger bra stabilitet och avlastar knäleden. Det motverkar även svullnader i knät. Många har justerbara elastiska band som kan placeras fritt under och över knäleden.

Relativt snart kan du börja med lätt träning. Besök gärna en fysioterapeut, där du kan få råd och tips om vilka övningar som är bra för just dig. Terapeuten kan ta fram ett individuellt anpassat träningsprogram som utformas efter din skada. Träningen syftar till att rörelseförmågan i knät ska bibehållas och främja blodcirkulationen.

 

SportsRehab.se