Lumbago – idrottarens värsta fiende?

Med stor sannolikhet har du någon gång i livet drabbats av ryggont. Om inte, så är det bara att gratulera. Omkring 20% av alla läkarbesök i Sverige är nämligen relaterade till någon form av ont i ryggen. Oftast handlar det om värk i ländryggen, en åkomma som kostar samhället stora belopp varje år.

  • Lumbotrain-för-män- Ryggstöd för stabil rygg och mindre ryggsmärta Produktbild

    Ryggstöd LumboT. Man

    1,699 kr
    • Mycket bekväm & enkel
    • Lindrar smärta i ryggen
    • Stabiliserar ländryggen
    • Snabbare Rehabtid
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER
  • Ryggstöd LumboLoc Forte

    3,299 kr
    • Ryggskott & Ischias
    • Stabiliserar ländryggen
    • Minskar Smärta
    • Snabbare Rehabtid
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER
  • Ryggstöd LordoLoc

    1,389 kr
    • Diskbråck, Lumbago & Ischias
    • Stabiliserar & Avlastar Rygg
    • Mjukt & Följsam
    • Snabbare Rehabtid
    Fri frakt      Fria byten      Klarna checkout

     

    LÄS MER

Vad betyder Lumbago?

Ont i ryggen kan bero på flera olika orsaker, och termen ”lumbago” är ett samlande namn på allt som har med ont i ryggen att göra.

  • Lumbago är ett sätt att på läkarspråket säga ”vanligt ryggont”. Ofta kan det börja med att smärtan kommer krypande gradvis med ökande värk i ryggen och en känsla av trötthet. Vid belastning ökar vanligen smärtorna.
  • Lumbago acuta. Du böjer dig ner för att lyfta upp något från golvet, och så smäller det till i ryggen, plötsligt och helt utan förvarning. Smärtan kan komma i kombination med en låsning i ryggen och ryggmusklerna krampar. Från ena sekunden till den andra känner du dig plötsligt som en krympling. Naturligtvis talar vi om det gamla hederliga ryggskottet.
  • Lumbago ischias. Till vardags kallar vi det helt enkelt för Ischias, men denna åkomma hör också till lumbago-familjen. Ischias uppstår oftast på grund av att det finns en irritation eller inflammation på ischiasnerven, vilket i sin tur kan ha flera olika orsaker; bland annat diskbråck, deformerade diskar, graviditet för att bara nämna några.

Symptom

Gemensamt för alla typer av lumbago är att smärtan ofta utgår från ländryggen. Ett diskbråck kan drabba även nacken, men det är ovanligare.  Värken kan sedan stråla ned över rumpan och ut i benen (vid diskbråck i nacken strålar det ut i armarna).

Ett säkert sätt att skilja lumbago ischias från så kallad falsk ischias är att vid ”äkta” ischias strålar ofta smärtan genom benen och hela vägen ner i fötterna. Det händer inte vid falsk ischias.

Borde jag söka upp min läkare?

Inte nödvändigtvis. De flesta besvären går över efter några veckor upp till ett par månader. Kvarstår besvären kan man ofta få hjälp av sjukgymnast, naprapat eller annan behandling. Endast i undantagsfall kräver situationen läkarbehandling eller operation. För dig som är 55+ kan det vara särskilt angeläget att uppsöka vårdcentral.

Om du har ont i ryggen och dessutom känner av något av nedanstående, bör du snarast kontakta vårdcentral eller akutmottagning:

  • Du känner inte att du blir kissnödig, eller du kissar på dig
  • Det sticker och du känner domningar runt könsorgan eller ändtarm
  • Du känner stickningar, domningar eller försvagningar i båda benen
  • Du får plötsligt ont efter en olycka – ett fall eller en bilolycka t.ex.
  • Det smärtar i bröstkorgen och magen
  • Du får feber och känner dig rejält dålig

Att behandla lumbago

Hur en behandling ser ut beror helt på var skadan sitter. Orsakerna till värken kan komma från så vitt skilda saker som diskbråck, utbuktande diskar, felställningar i ryggraden, ensidigt arbete, tunga lyft och dålig hållning. Det finns mängder av ytterligare möjliga orsaker. Det är först efter en grundlig undersökning som läkare eller alternativvård kan ge dig ett besked om vilken behandling som är den bästa.

Vad du själv kan göra för att lindra lumbago

Var så aktiv du klarar. Att lägga sig ner i sängen eller soffan och försöka vila bort lumbago låter sig inte göras. Håller du dig för stilla dröjer det inte länge förrän musklerna börjar försvagas, och det tar också mycket längre tid för ryggbesvären att gå över om du inte rör på dig. Det bästa är att försöka hålla uppe aktiviteten med kortare promenader, de vanliga hushållssysslorna och övningar. Ju mer du kan röra på dig, desto mer bygger du upp muskulaturen i ryggen och förbättrar blodcirkulationen i kroppen.

Att värmebehandla ryggen kan ofta ge viss smärtlindring. Även detta ökar blodets cirkulation i ryggen.

När du ligger ner och det gör ont i ryggen kan det hjälpa att lägga en kudde under svanken och samtidigt hålla benen högt. Du kan för övrigt gärna ha någon form av stöd i svanken även när du sitter.

Försök att gå tillbaka till jobbet så fort du klarar av det. Och på arbetsplatsen bör du hålla ett öga på vilka arbetsställningar du utsätter dig för. Jobbar du mycket vid datorn kan det vara lämpligt att skaffa ett höj- och sänkbart skrivbord så att du kan variera din arbetsställning.

Undvik att lyfta tungt eller utsätta ryggen för vridningar under belastning. Och om du absolut måste lyfta något finns det några saker du kan tänka på:

  • Håll föremålet du ska lyfta så nära kroppen som möjligt
  • Böj inte ryggen utan benen. Du har säkert hört uttrycket ”lyft med benen – inte ryggen”.
  • Undvik att vrida på ryggen under lyftet

Som ett komplement till lättare träning och övningar kan det ofta hjälpa med ett ryggstöd, som fungerar som en avlastning och stöd till ryggen. Här finns bälten, gördlar, hållningsvästar, ryggstöd etc. som kan bidra till att du återvänder till ett normalt liv så fort som möjligt.

  • Viktor_Hansson-Innebandy Knästöd SofTec Genu Bauerfeind hos sportsrehab.se
    Victor Hansson - Landslagsspelare i Innebandy: "Viktor använder en ny SofTec Genu så han kan fortsätta spela på elitnivå trots sin korsbandsskada -  Jag fick en nytändning i fjol när jag fick prova SofTec Genu. Jag hade provat massor av andra skydd för knäet, men inget funkade. Nu använder jag SofTec Genu på alla träningar och matcher och jag hade aldrig tagit mig så här långt utan det här skyddet."fotnot: Text från bauerfeindnordics Instagram
  • Sofia-Mattson-Knästöd-Brottning-OS-Brons

    Sofia Matsson - OS Brons Brottning "Sofia Mattsson trotsade smärtor i knäna när hon under OS 2016 klev upp på brottarmattan och vann OS-brons. Norrländskan hade verkligen bestämt sig och när matchen var 29 sekunder gammal fick hon Zhong Xuechun på fall och matchen var avgjord. För att klara smärtorna i knäna använde Sofia Bauerfeinds knäskydd under flera brottningsmatcher OS i Rio 2016."

  • Susanne Dahlström – nöjd användare av GenuTrain® S"Jag har provat flera olika typer av stöd i neopren - men de gav inget bra stöd och jag hade fortfarande ont i knät. Jag började använda GenuTrainS förra året - och det var första året som jag kunde åka skidor hela säsongen utan smärta."fotnot: Text från bauerfeind.se
  • Carl-Romlin-Knäskydd-ortos
    Carl Romlin - Svensk mästare i Amerikansk fotboll"Jag har använt SofTecGenu vid både tävling och träning på elitnivå inom amerikansk fotboll. Tidigare erfarenheter av knäskydd har varit de som används i förebyggande syfte som är utformade som "stålburar" runt knät. Dessa är enligt min mening väldigt klumpiga när det gäller att utföra de rörelser som krävs i amerikansk fotboll. Detta har jag inte upplevt med ert skydd, den trygghet som ett sådant knäskydd ger finns där. Smidigheten är slående. Att ha samma rörelsefrihet som när man inte använder knäskydd är givetvis svårt att uppnå men det som ni erbjuder är det bästa jag har provat."fotnot: Text från bauerfeind.se
  • Pontus Sterner Johansson: U-SM Guld i Friidrott"Jag har tränat och tävlat i friidrott, för Malmöklubben MAI. Jag har haft många framgångar på vägen men även en del skador. GenuTrain har gjort mig mycket bättre och jag är väldigt tacksam över ert förtroende och förmånen att få använda er produkt.Jag är väldigt nöjd med ert knäskydd och jag kan varmt rekommendera andra att använda den, för jag vet att den kan hjälpa er på samma sätt som den hjälpt mig. GenuTrain har hjälpt mig att fokusera på mitt hoppande och inte på mina smärtor – det stabiliserar och ger trygghet i min hoppning."Fotnot: Texten från bauerfeind.se
  • Postnord-logotype-leveranser-Sports-Rehab