7 övningar för dig med artros i handen / handledsartros

handledsartros

Smärta i händerna

Artros i händerna uppstår när brosket i någon av de små lederna i handen bryts ned. Brosket i alla leder är viktiga för att skelettdelarna ska kunna glida smidigt mot varandra. Brosket har också en dämpande och smörjande effekt som hjälper till att skydda leden.   

Man vet inte idag exakt vad som orsakar artros men bidragande faktorer kan vara både ärftlighet och tidigare skador eller att lederna har belastats felaktigt under en längre tid. De vanligaste tecknen är stelhet och nedsatt rörlighet med varierande grad av smärta. Svullnad kan förekomma, liksom förgrovning av lederna vilket kan göra att händerna ser annorlunda ut än tidigare.

När händerna drabbas av artros kan man få svårighet att utföra dagliga sysslor, eftersom det ofta känns som att man har tappat styrkan i händerna. Smärtan kan förvärras eller orsaka obehag av vanliga uppgifter som att öppna burkar, greppa köksredskap och knappa på ett tangentbord eller av andra monotona upprepande rörelser.

Behandling av artros i handen

Det är viktigt för behandlingen att du har en diagnos och fått information om vad sjukdomen innebär. Första alternativet i artrosbehandlingen bör vara träning eftersom det är helt ofarligt, har inga bieffekter och förvärrar inte sjukdomen. Träning av handen gör att smärtan minskar eftersom det ökar flexibiliteten i ligamenten som omger lederna och ledkapseln, vilket i sin tur gör att greppstyrkan ökar i händerna.

Har du ont kan du behandla själv med enklare smärtstillande läkemedel för att lindra symtom, och som finns att köpa receptfritt på apotek. Men man kan också använda ett handledsstöd eller handledsskydd som är ett skönt stöd för handen och som är smärtlindrande. Hos oss hittar du de bästa handledsstöden och handledsskydden på marknaden.

Om träning och smärtstillande medel inte funkar och smärtan förvärras kan man ibland behöva opereras för att fixa den skadade leden. Det finns en hel del övningar du kan göra hemma när du har drabbats av artros för att minska smärtan i handen och få bättre rörlighet. Här nedan har du några enkla övningar som håller lederna i handen elastiska vilket minskar smärtan och leder till att handrörelserna utförs med mindre obehag.

Handövningarna stärker musklerna som omger handlederna, håller ledband och senor flexibla och i förlängningen hjälper de till att förbättra rörelseförmågan i lederna och förbättrar rörelseomfånget. 

 

Övning 1: Knyt näven – handledsartros

Knyt näven övning 1 handartros

Den här enkla övningen kan du göra var som helst och när som helst när din hand känns stel.

  1. Börja med att sträcka ut alla fingrar på din vänstra hand så att alla fingrar är raka.
  2. Böj sedan fingrarna långsamt till en knytnäve så att tummen hamnar på utsidan av handen och knyt handen löst.
  3. Öppna handen och sträck ut fingrarna igen

Utför övningen tio gånger med vänster hand. Upprepa sedan samma övning med höger hand.

 

Övning 2: Fingerböjningar – handartros

Fingerböjningar övning 2 handartros

  1. Starta övningen i samma position som den förra övningen. Sträck ut alla fingrar på din vänstra hand.
  2. Börja med att böja tummen ner mot din handflata. Håll den i några sekunder. Räta ut tummen igen.
  3. Böj sedan pekfingret ner mot din handflata. Håll den i några sekunder. Räta sedan ut den.
  4. Upprepa övningen med alla fingrar på vänster hand. Gör sedan samma övning med fingrarna på höger hand.

 

Övning 3: Böj tummen – artros i handen

Böj tummen övning 3 handartros

  1. Börja i startpositionen med alla fingrarna sträckta rakt ut på din vänstra hand.
  2. Böj tummen inåt mot handflatan och försök att få lillfingret med tummen. Det är ingen fara om du inte når lillfingret. Sträck tummen mot lillfingret så långt du kan.
  3. Håll kvar i den positionen i en eller två sekunder och återgå sedan till startpositionen.
  4. Upprepa övningen tio gånger. Gör sedan samma övning med din högra hand.

 

Övning 4: Forma ett O – handledsartros

Forma ett O övning 4 handledsartros

Den här övningen är bra att göra när dina fingrar och händer känns stela eller om du har småvärk i händerna.

 

  1. Börja i startpositionen med alla fingrarna rakt utsträckta med din vänstra hand.
  2. Böj dina fingrar så att de vidrör varandra så att de formas till ett ”O”
  3. Håll kvar i den här positionen i några sekunder och räta sedan ut fingrarna igen.
  4. Upprepa övningen några gånger om dagen på varje hand.

 

Övning 5: Fingerböjning på bord – handartros

Fingerböjning på bord övning handledsartros

  1. Placera den vänstra handen på ett bord så att tummen pekar rakt upp och de andra fingrarna raka så det bildar ett ”L”
  2. Håll tummen i samma position hela tiden och böj de andra fyra fingrarna tills de nuddar handflatans handlov.
  3. Håll kvar i den positionen i några sekunder och räta sedan ut fingrarna igen tillbaka till startpositionen.
  4. Upprepa övningen tio gånger och gör sedan samma övning med din högra hand.

 

Övning 6: Fingerlyft – artros i handen

Fingerlyft övning 6 handartros

Lägg din vänstra hand platt på ett bord, med handflatan neråt.

  1. Börja med tummen, lyft varje finger långsamt från bordet, ett i taget.
  2. Håll kvar varje finger i en eller två sekunder och sänk sedan ner det.
  3. Gör samma övning med alla fingrar på vänstra handen.
  4. När du är klar med alla fingrar på den vänstra handen, upprepa samma övning med din högra hand.

 

Övning nr 7: Handledssträckning – handledsartros

Handledssträckning övning 7 artros i handen

Glöm inte bort dina handleder, som också kan bli ömma och stelna av artros. Här är en bra enkel övning för att träna din handled.

  1. Stäck ut din vänster arm rakt framför dig och böj handleden så att fingrarna pekar nedåt.
  2. Tryck med höger hand på den vänstra handens rygg och tryck försiktigt mot dig till du känner att det sträcker i handleden och armen.
  3. Håll kvar i några sekunder och släpp.
  4. Upprepa tio gånger. Gör sedan samma sak med den högra handen.

 

Utsikter för artros i händerna

Gör dessa övningar till en del av din dagliga rutin för bästa resultat. Tala med din läkare eller behandlare om dessa övningar känns för svåra dig att utföra. Din behandlare kan rekommendera mer specifika övningar för dig eller föreslå andra behandlingar för att hjälpa dig med din smärta.

Använd gärna antingen ett handledsskydd eller ett handledsstöd, de ger stöd och stabiliserar rörliga leder i handen vilket kan förebygga och lindra smärta. Skydden hjälper även till att öka blodcirkulationen och reducerar svullnad.

Läs även om Karpaltunnelsyndrom och Musarm här.

 

Produkter för dig med handledsartros

899.00 kr
319.00 kr
299.00 kr